3.19.2011

No idea...


Dua hari yang lepas aku sekeluarga pergi jalan-jalan ke Kota Kinabalu. Perjalanan dari Ranau ke Kota Kinabalu memakan masa lebih 2 jam atau 1 jam setengah. Tujuan asal kami ke Kota Kinabalu ialah melawat sepupu aku yang mengajar di Kota Kinabalu dan cari bateri ganti untuk laptop aku ni.

Dipendekkan cerita, bateri ganti laptop yang dicari-cari tak jumpa, akhirnya untuk mengubat kesedihan akibat tak dapat cari bateri laptop tu aku membeli sebuah buku.
Buku yang aku beli tu berjudul “Bagaimana hendak menjadi JUTAWAN HARTANAH: PANDUAN TERUNGGUL UNTUK MENJANA WANG BESAR DARIPADA PELABURAN HARTNAH”. Tengok tajuknya pun dah buat aku teringin nak beli buku ni. Pengarang buku ini ialah AZIZI ALI, aku pernah baca buku dia yang bertajuk JUTAWAN DARI PLANET JUPITER. Buku ini sebenar lebih kepada pengurusan kewangan atau cara kita menguruskan duit yang kita dapat.

Isi kandungan dalam buku ni memang bagus, lebih-lebih lagi bagi orang macam aku yang tidak ada ilmu tentang hartanah. Walaupun aku belum nak jadi jutawan hartanah sekurang-kurangnya aku ada sedikit pengetahuan ke arah nak jadi jutawan hartanah. Kan lebih baik kita tahu daripada kita tak tahu langsung. Hehe.

Sebut saja pasal cukai tanah dan cukai taksiran, langsung aku tak tahu. Bagi orang yang sudah pernah beli rumah mungkinlah diaorang tahu pasal cukai-cukai ni. Dengan baca buku ini dapatlah aku tahu secara ringkas pasal cukai-cukai ni, secara ringkas jer.
Di belakang buku ini tertulis ringkasan antaranya, “Hartanah telah menjadi salah satu mekanisma pembinaan kekayaan yang telah teruji dengan masa. Ia telah menjadi sumber pendapatan yang amat baik sejak beratus tahun dahulu. Buku ini menerangkan apa yang perlu anda lakukan, bagaimana melakukannya, bila hendak melakukannya dan mengapa anda perlu melakukannya. Ia akan menunjukkan semua langkah demi langkah supaya anda boleh mendapat faedah daripada pelaburan hartanah”.

Lagi satu dengan beli buku JUTAWAN HARTANAH tu aku akan dapat mengetahui:
- 5 faktor kejayaan yang kritikal dalam pelaburan hartanah.
- 8 perkara penting yang mesti ada dalam pelaburan hartanah.
- Lokasi hartanah yang menjadi rebutan di Malaysia.
- Apakah jenis hartanah yang menjadi pelaburan terbaik.
- Kaedah pembiayaan terbaik untuk pembelian hartanah.
- 4 cara untuk mendapatkan wang yang lumayan daripada hartanah.
- Bagaimana menghasilkan keuntungan daripada acara lelongan hartanah.
- Teknik-teknik mengenai hartanah yang berkesan di Malaysia.
- Tentang cukai keuntungan hartanah.

Hehe…dengan membaca buku ini belum tentu membuat aku jadi seorang jutawan hartanah, tetapi sekurang-kurang dapatlah sedikit sebanyak tentang buat duit dengan hartanah. Dan aku bukanlah seorang “mata duitan”. Kita sebagai manusia hanya berusaha sebaik mungkin dan Allah SWT jualah yang akan menentukan.

Sekian, terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan