10.30.2010

Air Pasang Pagi Surut Pukul 5

Assalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera sahabat yang membaca dan terbaca blog simple aku ini. Alhamdullilah, syukur kepada Allah SWT sebab rahmatNya masih kita perolehi. Selawat & salam atas Nabi Muhammad SAW, ahli keluarganya, para sahabatnya dan seluruh muslimin muslimat, semoga Allah sentiasa memberkati kita semua.

"Air pasang surut pukul 5, nyonya bangun pagi siram pokok bunga…Pokok bunga melur tanam tepi kolam, itik bertelur ayam mengeram… Cik Baba jatuh dalam kolam, Cik Aminah ketawa diam-diam… la…la…la…"

Antara petua untuk murah rezeki dan berkat ialah BANGUN PAGI & SOLAT SUBUH.

Selepas solat subuh tadi, ingatkan nak tidur semula (hari ini sekolah cuti, hari Sabtu, tapi ada pula gotong royong kat sekolah)…tapi mata dah tak mengantuk lagi. Sambil baring-baring aku pun bacalah buku yang bertajuk Nota Jutawan Nota Perniagaan oleh Dr Irfan Khairi tu. Bila dah baca, ada pula satu artikel yang aku nak kongsikan dengan sahabat semua, iaitu pendapatan pasif/passive income. Erm…kalau ada passive income mestilah ada pula active income, apa kebenda tu? Contoh active income ialah perkerjaan utama kita, kalau berhenti atau kena pecat atau meninggal dunia, automatik pendapatan kita pun terberhenti. Passive income pula, kita buat kerja sekali dua kali sahaja, ada rezeki insyaAllah pendapatan berterusan, contohnya dapat royalti dari penjualan buku2 agama, dapat pula pahala yang berterusan jika selagi ada orang baca buku tu (tergantung niat ler) dan hasil sewa rumah (yang dah abis bayar utang dengan bank/bahagian pinjaman perumahan jer ler).

Ok, yang ini aku petik dari buku Dr Irfan Khari, muka 129:

"Pendapatan Pasif dalam Perniagaan

Buka mana-mana buku membina kekayaan dan anda pasti akan dapati kesemuanya menyebut mengenai passive income (pendapatan pasif).

Passive income bermaksud, anda melakukan suatu kerja itu sekali, tetapi, pendapatannya diterima berulang-ulang kali. Sekiranya anda mempunyai perniagaan yang membolehkan ada menerima passive income,maka, itu ialah kunci kekayaan tanpa had!

Pada asalnya, saya seorang pereka cipta. Tetapi, sebagai designer , pendapatan yang saya terima bukan pasif. Sekiranya saya berhenti kerja mereka cipta grafik, pendapatan saya juga turut terhenti. Oleh sebab itu, saya menambahkan multiple streams of income untuk meraih pendapatan pasif.

Siapakah yang menghasilkan pendapatan pasif?

  • Agen insuran yang mendapat komisen setiap tahun apabila pelanggan memperbaharui polisi.
  • Penulis e-book yang menjual buku melalui gabungan pemasaran (affiliatte program).
  • Pemasaran rangkaian/jualan terus memperoleh pendapatan terus daripada pelanggan apabila memesan semula barangan setiap bulan.
  • Pemasaran rangkaian yang memdapat komisen melalui jualan downline.
  • Kontraktor utama yang mendapat keuntungan daripada subkontraktor.
  • Pengajar aerobik yang menghasilkan video dan menjualnya di gimnasium.
  • Penasihat pemasaran yang menghasilkan buku kerja dan menjualnya dalam format e-book dalam internet.
  • Jurugambar yang mendapat royalti daripada gambar yang terjual di stok gambar.
  • Peniaga restoran atau pemilik perniagaan yang mampu mengupah pengurus yang boleh dipercayai.
  • Pemilik perniagaan membuat francais kepada usahawan lain."

InsyaAllah, siapa yang baca ni, sebanyak sedikit dapat tahu, apa itu passive income kan?

Antara contoh cara buat passive income yang dah aku buat ialah Stomreaders Network (jual buku secara online) dan bisnes prepaid Tone Excel-Tune Talk.

Akhir sekali,

Buah cempedak di luar pagar, ambil galah tolong jolokkan, Saya anak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan". Wassalam.


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan