6.26.2011

"Saya gila tapi bukan bodoh".


Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

Dengar ya kawan-kawan.... hari ini aku bercerita dengan kawan-kawan semua. Cerita ini aku dengar daripada kawan aku. Cerita ini aku cuba olah dengan gaya aku sendiri. Jadi mari kita baca cerita ini...

Pada suatu hari, berdekatan dengan sebuah rumah sakit jiwa. Ada seorang lelaki yang mengalami tayar pancit betul-betul berhampiran longkang besar di tepi pagar padang rumah sakit jiwa. Lelaki ini terus melaksanakan kerja-kerja menukar tayar ganti, tetapi skru atau nat tayar  tiba-tiba terjatuh ke dalam longkang besar. Kebetulan pula di tepi pagar ada seorang lelaki dari rumah sakit jiwa yang dari tadi memerhati perlakuan lelaki tersebut.
Lelaki tersebut cuba masuk ke dalam longkang yang kotor  untuk mencari skru tayarnya. Apabila lelaki tersebut sudah berada dalam longkang besar yang kotor itu, tiba-tiba lelaki gila tadi telah menegur lelaki dalam longkang tadi.

"Woi, orang gila, kau gila ke, kenapa kau masuk dalam longkang yang kotor tu?"

Lelaki tadi membalas, "Apasal pula aku yang gila, kau yang gila...huh".

Lelaki gila tadi memberitahu,

"Buat apa kau cari skru dalam longkang ni, susah nak jumpa. Kan lebih baik kau ambil dari setiap tayar satu skru, lepas tu kau pasanglah ke tayar yang kau nak pasang tadi. Lepas ni ko pegilah skru yang baru".

" Aik, boleh pakai juga idea ko ni, tapi kenapa ko boleh masuk rumah sakit jiwa ni?".

Lelaki gila tadi dengan selamba menjawab:

"AKU GILA, BUKAN BODOH, KAU TU TAK GILA TAPI BODOH".

Pengajaran dari cerita ini, korang fikirlah sendiri. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan